woensdag 2 juni 2010

Eend

Inspiratie moet je zoeken. Het komt niet altijd naar je toe.
Ik vind het in de kleine gaatjes.

Ik ben een uur eerder dan nodig op mijn werk - een theehuisje in de bossen waar ik iedereen de hele dag lekker in de wilde groene tuin thee zie drinken.
Nu ik. Met mijn laptopje op schoot, terwijl er nog niemand is, op een laag stenen bankje rondom een plak boomstam die als tafel dient. De zon die door de lichtgroene blaadjes schijnt, een briesje. Ik ben niet op mijn werk. Mijn werk is heel ver weg.

Inspiratie komt niet altijd in de vorm van woorden. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet schrijven. Toch ben ik nu op de rand van een rijke bron. Vogels, brandnetels, zon, fluitenkruid, een stromend beekje.
Alleen even hier zitten, inspirare, inademen. Dit moment aanraken met wat woorden. Inspiratie uitnodigen. Geduldig. En dan samen een kopje thee drinken met mijn zogenaamde genius. Zo noemde de Romeinen dat. De genius is een mysterieuze, goddelijke entiteit die scheppend werk laat ontstaan. Vandaag is mijn genius een kwekkende eend in de sloot. Hallo eend. Nets verhevens aan. Inspiratie is heel gewoon.

Zie ook Elisabeth Gilberts (van Eten, bidden en beminnen) tedtalk over creativiteit en de genius!

http://www.ted.com/talks/lang/eng/elizabeth_gilbert_on_genius.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten