dinsdag 30 november 2010

Kalme overwinning

So they call me a winner...

Ik heb het gehaald. 57 000 woorden heb ik geschreven deze maand.
Nee, de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er waarschijnlijk maar 37000 heb geschreven. Ik had er al 20.000.

Maar dat doet er niet toe. Ik ben een winnaar.
'Maar wat win je dan?' vragen mensen mij.'Publicatie?'

Ik win niets. Zelfs niemand leest mijn 57 000 woorden. Alleen de computer telt ze. En schreeuwt dan via mijn luidsprekers: YOU'RE A WINNER!

Geen winnaar van eeuwige roem, geen winnaar van erkenning als schrijver, geen winnaar van ook maar een klein inhoudelijk compliment.

Ik ben alleen voor mezelf een winnaar. Zonder publiek, zonder lezers.

En dat is genoeg. Maar ik sta niet te juichen en te applaudiseren. Het is een rustige victorie. Toen ik gisteren een einde had geschreven aan dit verhaal waar ik al jaren mee bezig ben, voelde ik me behalve uitgeput, vooral kalm. Net als het hoofdpersonage. Kalm konden wij zeggen: klaar.

Ik ging naar de Walvis en dronk een gluhwein. Het was al donker, buiten raasde een ijzige oostenwind. Groene en rode lichtjes knipperden op de waddenzee, de lichtbundel van de brandaris gleed over het groene strand. Ik zag mijn eigen spiegelbeeld in het raam van de serre. Ik proostte met mezelf op mezelf.

3 opmerkingen:

  1. WOW! GEFELICITEERD LIEFFIE! Ben zo benieuwd!Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lieve nanda het is gelukt! tof! hoop het heel snel te mogen lezen, kus Xmarleen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ineke (schrijfleergang1)13 december 2010 om 03:44

    heel inspirerend om te lezen Nanda!
    Wat goed van je!
    Je spoort me aan met jouw berichten om nu ook mijn verhalenbundel echt af te maken dit jaar. Nog 15.000 woorden afwegen, schrappen, aanvullen, herschrijven, afronden. 15 x 1000 woorden. Nog 18 dagen.....
    Liefs!
    Ineke (schrijfleergang1)

    BeantwoordenVerwijderen